Foto: Fra venstre: Administrerende direktør Ole-Petter Thunes i Rambøll, konserndirektør for store infrastrukturprosjekter Jesper Asferg i COWI, administrerende direktør Birgit Farstad-Larsen i COWI, konstituert prosjektdirektør Terje Simmenes i Bybanen Utbygging og administrerende direktør Elisabeth Heggelund Tørstad i Asplan Viak. Foto: Iver Daaland Åse / Bybanen Utbygging.
05.06.2023
Bybanen Utbygging har signert hovedkontrakten på prosjektering av byggetrinn 5 Bybanen til Åsane med COWI i samarbeid med Rambøll og Asplan Viak.
Prosjekteringskontrakten for det femte byggetrinnet på Bybanen – fra sentrum til Åsane – er nå inngått med COWI som har med seg Rambøll og Asplan Viak som underrådgivere. Prosjekteringsgruppen består av erfarne prosjektledere og faglige spydspisser. Dermed går startskuddet for et av Norges grønneste og mest komplekse mobilitets- og byutviklingsprosjekt i sentrum av en av verdens vakreste byer.
– Startskuddet har nå gått for prosjektering av Bybanens byggetrinn 5 til Åsane. Med COWI, Rambøll og Asplan Viak med på laget har vi fått et kompetent og entusiastisk prosjekteringsmiljø som skal jobbe sammen med Bybanen Utbygging for å sikre at Bybanen bygges innenfor kostnadsrammer, innenfor avtalt tid og med de kvaliteter som kjennetegner dette viktige samferdselsprosjektet, sier konstituert prosjektdirektør Terje Simmenes i Bybanen Utbygging.
Prosjekteringen av Bybanens byggetrinn 5 Bergen sentrum til Åsane starter umiddelbart.
– Prosjekteringskontrakten som nå er signert er et viktig grep for å sikre kontinuerlig utbygging. Sammen med prosjektgruppen er vi nå umiddelbart klar til å ta stafettpinnen videre fra det gode arbeidet som er utført i reguleringsplanen, sier Terje Simmenes
Bybanen til Åsane er mer enn et baneprosjekt. Det bidrar til grønn mobilitet og økt livskvalitet i Norges nest største by. Det anslås at rundt 60.000 mennesker vil bruke kollektivstrekningen hver dag i 2040. Administrerende direktør i COWI, Birgit Farstad Larsen, omtaler Bybanen til Åsane som et drømmeprosjekt.
– Dette er et nøkkelprosjekt for sømløs og bærekraftig mobilitet i Bergen. Bybanen Utbygging er en fremoverlent byggherre som bygger en fremtidsrettet bane som bidrar til bærekraftig byutvikling på sitt beste. Dette er et drømmeprosjekt. Vi er utrolig stolte over å få æren av å planlegge denne viktige etappen av Bybanen sammen med et så sterkt team. Med dette blir også en av verdens vakreste byer enda grønnere, sier Farstad Larsen.
Reguleringsplanen ble vedtatt av Bystyret i Bergen 31. mai. Dette er det lengste byggetrinnet på Bybanen, og strekker seg fra Kaigaten via Norges Handelshøyskole og Åsane terminal til Vågsbotn. Det er også et komplekst byggetrinn med bane på batteridrift, underjordisk holdeplass og der store deler av traséen går gjennom et tett byområde med tett trafikk, næringsaktivitet og med mange kulturminner.
– Sammen med Rambøll og Asplan Viak har vi jobbet oss metodisk gjennom kompleksiteten og kompetansen som trengs for å lykkes i prosjektet. Bybanen skal bygges langs Bryggen midt i Bergen sentrum. I tillegg til å være et ambisiøst baneprosjekt, er det også i aller høyeste grad et bærekraftig byutviklingsprosjekt. Det rommer også sykkelvei og forlengelse av en fjelltunnel. Med oss på laget har vi faglige spydspisser fra Norge, India og Polen, samt prosjektledelse fra Danmark, sier Jesper Asferg, konserndirektør for store infrastrukturprosjekter i COWI.
Bybanen Utbygging mottok svært gode tilbud fra de beste fagmiljøene i Norge i konkurransen, og svært glad for interessen for konkurransen. Prosjekteringsgruppen under COWIs ledelse med Rambøll og Asplan Viak som underrådgivere vant konkurransen på både oppdragsforståelse, pris og det samlede kompetansemiljøet disse tre selskapene kunne tilby.
Prosjekteringsteamet vil benytte metodikken Virtual Design and Construction (VDC), som bidrar til effektiv, sømløs og digital samhandling og prosjektgjennomføring. Ved at hele teamet sammen benytter de metoder og ikke minst digitale verktøy som ligger i VDC sikres måloppnåelse for Bybanen sine overordnede mål samtidig som man har tydelig fokus på prosjektmålene underveis i prosjektet.
– Samhandling er særlig viktig i et prosjekt med mange grensesnitt og høy kompleksitet. Vi kobler derfor på det beste som finnes av nasjonal og internasjonal kompetanse, samt bruk av digitale samhandlingsløsninger for å jobbe som ett team. Hele prosjektorganisasjonen står klare og er motiverte til å gripe arbeidet fatt, sier Asferg.
Prosjekteringsteamet fra Bybanen Utbygging og prosjekteringsgruppen samlokaliseres i det nordre tårnet i Vestlandsshuset i Bergen sentrum.
– Jeg er overbevist om at samlokalisering er den beste løsningen når vi skal prosjektere det største og mest komplekse byggetrinnet på Bybanen så langt. Vi gleder oss virkelig til å jobbe tett sammen med våre rådgivere i flotte samhandlingslokaler i Vestlandshuset, sier prosjektleder Bernt Fredrik Berger i Bybanen Utbygging.
Prosjektet har umiddelbar oppstart. Videre vil prosessen med kvalitetssikring av prosjektet (KS2) og finansiering gjennom Miljøløftet danne rammer for prosjektering og bygging. Byggestart er planlagt i sentrum i 2025 og prosjekteringen rettes ii første omgang mot strekningen Sentrum-Amalies Skrams vei.