Pearl River-deltaet er et av de tettest befolkede områdene i Kina. Den raske veksten har skapt behov for bedre infrastruktur mellom byene i deltaet: Hongkong, Shenzen, Guangzhou, Zhongshan, Zhuhai og Macao. Den nye infrastrukturen vil skape en megaby med mer enn 50 millioner mennesker.
Den 50 kilometer lange Hongkong–Zhuhai–Macao-forbindelsen består av flere bruer, to kunstige øyer og seks kilometer senketunnel.
Tunnelseksjonen er verdens lengste senketunnel for vegtrafikk og omfatter to løp med tre kjørefelt i hver retning. 33 tunnelelementer ble bygd og installert – hvert element med et mål på opp til 180 x 38 x 11 meter og en vekt på 72 000 tonn. Tunnelelementene ble bygd slik at betongkonstruksjonen er vanntett, på lignende måte som andre lange senketunneler – eksempelvis Øresundtunnelen mellom Danmark og Sverige og Busan–Geoje-tunnelen i Sør-Korea.
Tunnelen åpner etter planen i 2018.
Hongkong
NÅR:2010–2018
KUNDE:Joint venture ledet av CCCC (China Communikation Construction Company)
COWIS TJENESTER:
Tommy Olsen
Major Tunnels Market Director / Head of Sustainability Transportation International
Tunnels and Underground Infrastructure, Denmark
Tel:
+45 28431017
tool@cowi.com