Hjem / Skip Navigation LinksNyheter og media / Nyheter / COWI skal planlegge gigantprosjektet Fornebubanen

COWI skal planlegge gigantprosjektet Fornebubanen

COWI har god erfaring fra tilsvarende store metroprosjekter, blant annet i København.  
 Foto: COWI.

​​​

​COWI og Multiconsult har inngått en Joint Venture-avtale for prosjekteringen av Fornebubanen. Dette er et av de største og mest utfordrende samferdselsprosjektene i Norge i moderne tid, sier Egil Bøckmann, administrerende direktør i COWI.

Selskapene har fra før svært god samarbeidserfaring fra InterCity-prosjektet Østfoldbanen. Nå står den lenge diskuterte Fornebubanen for tur. Den kommende T-banestrekningen vil gå fra Majorstuen til sentrum av Fornebu. Denne forbindelsen knytter Fornebu i Bærum til togstasjonene på Lysaker og Skøyen og til det øvrige T-banenettet på Majorstuen. 

Betydelig byutviklingsprosjekt for Osloregionen

– Man har snakket om Fornebubanen i en årrekke, og nå er det vi som skal være med på å realisere den. Dette er et av de største og mest utfordrende samferdselsprosjektene i Norge i moderne tid. Når Fornebubanen står ferdig, vil den bidra sterkt til å styrke Osloregionens kollektivtilbud, samt være en katalysator for smart og bærekraftig byutvikling rundt knutepunktene, sier Egil Bøckmann, administrerende direktør i COWI.

Skøyen_stasjon_illustrasjon.JPGIllustrasjon: Fornebubanen/ Ruters visjon for hvordan Skøyen stasjon kan bli seende ut. 

Prosjektet vil bidra til realiseringen av Oslo og Bærum sine planer for byutvikling. I tillegg til prosjektering av hele banestrekningen med tilhørende infrastruktur, inkluderer kontrakten stasjonsområder og påkobling av eksisterende T-banenett ved Majorstuen stasjon.

Skandinavias ledende metrorådgiver

COWI og Multiconsult har inngående kjennskap til og har i utstrakt grad arbeidet med byutvikling, infrastruktur og samferdselsprosjekter. Dette omfatter store og krevende metro- og undergrunnsprosjekter både regionalt, nasjonalt og internasjonalt, som COWI sine metroprosjekter i København og Multiconsult sine undergrunnsprosjekter i Singapore. Sammen representerer COWI og Multiconsult i sum det største metro-, geofaglige- og konstruksjonstekniske ingeniørmiljø i Norge og Skandinavia.
egil_bockmann.JPG

– COWI har god erfaring fra tilsvarende store metroprosjekter, blant annet i København, og med dette prosjektet befester vi oss som Skandinavias ledende metrorådgiver, sier Egil Bøckmann, administrerende direktør i COWI.

COWI er verdens tredje største rådgiver innen tunnelprosjektering. I Norge er selskapet blant annet involvert i Follobanens tunnel, som også er blant Nordens lengste tunneler på omtrent 20 km.

Skal lære av København

Som en del av teamet COWI/ Multiconsult, blir Metroselskapet i København med som «advisory board» til Fornebubanen. Metroselskabets evne til å skape merverdi, involvere interessenter og utvikle helhetlige løsninger, er blitt anerkjent ved flere anledninger. 
Kobenhavn_metro_2.jpg

Blant annet har Københavns Metro blitt kåret til verdens beste metrosystem to ganger. Det er særlig erfaringene Metroselskabet har med involvering av interessenter gjennom etableringsfasene som har stor læringsverdi. Nordic Infra AS er også med på teamet for å kunne tilby etat Fornebubanen den aller beste erfaringskompetansen fra entreprenør- og anleggsbransjen.

Om Fornebubanen

• Fornebubanen er den største T-baneutbyggingen i moderne tid i Oslo. 
• Banen blir totalt 8,2 km lang fra Fornebu senter til Majorstuen. Ca. 5,6 km av strekningen er i Oslo. 
• Det skal bygges seks nye stasjoner: I Oslo er det planlagt nye stasjoner på Vækerø og Skøyen. I Bærum er det planlagt nye stasjoner på Koksaområdet, mellom Snarøyveien og Rolfsbukta, en stasjon ved Telenors hovedkontor, med utganger på begge sider av Snarøyveien og en stasjon med tilknytning mot Telenor Arena og adkomster fra begge sider av Oksenøyveien. I tillegg er det en stasjon ved Lysaker jernbanestasjon.
• Reisetiden blir ca. 12 minutter fra Fornebu til Majorstuen. 
• Banen vil ligge i tunnel under bakken.



SIST OPPDATERT: 12.09.2017