Hjem / Skip Navigation LinksNyheter og media / Nyheter / Verdens kanskje mest klimavennlige flyplassterminal er åpnet

Verdens kanskje mest klimavennlige flyplassterminal er åpnet

Foto: Ivan Brodey/ Nordic - Office of Architecture

​​​

​Siden oppstarten i 2009 har 228 ansatte fra COWI har vært med på å gjøre dette mulig. Bli med inn i OSL Gardermoen T2!

Torsdag 27. april ble alle dører til den splitter nye flyplassterminalen på Oslo lufthavn Gardermoen åpnet. 

Men selv om den nye piren tilsynelatende glir fint inn sammen med den gamle delen av bygget, er det mye som skiller de to byggene. Den nye terminalen er nemlig en av verdens mest klimavennlige flyplassterminaler. Det skriver Teknisk Ukeblad i en reportasje om åpningen.​​ 

TEAM_T består i tillegg til COWI av Nordic ​Office of Architecture Norconsult, Aas-Jakobsen AS og Ing. Per Rasmussen.

CO2-vennlig ​bærekonstruksjon

Taket har  trekledning, ikke metallkledning som først tenkt. I tillegg er det valgt tykkere isolasjon enn i den gamle delen av bygget, noe som resulterer i lavere energibruk og betong med tilslag av aske for å få ned CO2-utslippet i byggets bærekonstruksjon. 

Direktør for sikkerhet og miljø ved Avinor Oslo Lufthavn forteller til Teknisk Ukeblad at de har oppnådd en reduksjon av klimagassutslipp på 34 prosent gjennom riktig valg av materialer. 
2_Oslo_Lufthavn_Utvidelse_Copyright_Dag_Spant_N9_print.jpg

Energi fra kloakk og snø 

I tillegg er terminalens energiløsninger helt i verdenstoppen. Bruken av kloakk og snø som energikilde er en kombinasjon som ikke er brukt ved noen andre flyplasser verden over så langt, skriver Teknisk ukeblad. 

– Kloakk fra nordre deler av Ullensaker, Nannestad og Oslo lufthavn gjenvinnes og brukes til oppvarming samtidig som snøen fra sist vinter brukes til å kjøle ned Pir Nord, forklarer Frode Fjeldstad som har vært ansvarlig for VVS-prosjekteringen fra Team-T/Cowi, til Teknisk Ukeblad. 
2_Oslo_Lufthavn_Utvidelse_Copyright_Dag_Spant_N11_print.jpg

Snø på sommeren

Snøkjølingen fungerer ved at det hver vinter samles opp enorme mengder snø fra flyplassens rullebaner, skriver Teknisk Ukeblad. 

Snøen sorteres til enten ren, eller forurenset snø, så samles den rene snøen opp i et svært snølager og dekkes med sagflis når våren kommer. 
2_Oslo_Lufthavn_Utvidelse_Copyright_Ivan_Brodey_N16_print.jpg

– Kulden fra smeltevannet utvinnes via en varmeveksler og overføres til det sentrale kjøleanlegget. Smeltevannet føres tilbake til lageret hvor det på nytt varmeveksles mot snø og is i snølageret for deretter å gjennomgå ny syklus med overføring av kulde mot sentralt kjøleanlegg, forklarer Fjeldstad til Teknisk Ukeblad.

Om alt går som planlagt vil snøen være brukt opp mot slutten av august, sånn at anlegget kan klargjøres til første snøfall neste vintersesong.​

2_Oslo_Lufthavn_Utvidelse_Copyright_Ivan_Brodey_N4_print.jpg

SIST OPPDATERT: 02.05.2017