Abu Hamour-tunnelen kåret til «verdens beste prosjekt»

Et COWI-team fra flere nasjoner arbeidet dypere enn noensinne i Qatar under byggingen av dreneringstunnelen Abu Hamour. Engineering News Record har kåret tunnelen til verdens beste spillvannprosjekt i 2017.

20.09.2017

Hvert sekund går det opp mot 16,5 m³ vann gjennom dreneringstunnelen Abu Hamour i Doha i Qatar. Det vil si at den ville kunne tømme et olympisk svømmebasseng på cirka to et halvt minutt.

Tunnelen er prosjektert av en gruppe COWI-​medarbeidere fra Danmark, India og Qatar og oppført av Salini/Impregilo. Den stod ferdig i 2016  

og har nå vunnet den prestisjefylte prisen Global Best Project Award 2017, som deles ut af Engineering News Record.

Vincenzo Zeuli, en av prosjektlederne, sier: – Jeg er så glad for at vi har vunnet. Det var noe nytt for Qatar – deres første tunnel bygd med tunnelboremaskin noensinne – og vi arbeidet dypere enn de noensinne hadde gjort før.

Kvalitet og innovasjon banet veg

I bedømmelsen fokuserte ekspertpanelet på sikkerhet, innovasjon og kvalitet i prosjektering og utførelse samt mangfoldet i prosjektteamet og samarbeidet i teamet. De så også på hvordan prosjektet gavner lokalsamfunnet og/eller byggeindustrien.

– Ved å ha et team fra flere nasjoner hadde vi mulighet til å trekke veksler på et bredere spekter av kunnskap og erfaring, og vi bygde opp en god arbeidsrelasjon med entreprenøren. Det spilte en stor rolle i å sikre et vellykket prosjekt. Jeg er stolt av den kvaliteten og innovasjonen som vi har levert, sier Vincenzo Zeuli.

Foregangsselskap innen bærekraftig betong

Prosjektet omfattet prosjektering og bygging av en skybruddtunnel og atkomstsjakter i Doha langs ruten fra Musaimeer Street til Nye Doha internasjonale lufthavn, hvor det også er planlagt en ringveg.

Abu Hamour-tunnelen er 9,5 kilometer lang og 3,7 meter bred, og plasseringen av den – i et varmt og fuktig miljø med høy konsentrasjon av klorider og sulfater i jorden og grunnvannet – medførte mye nybrottsarbeid for ingeniørene for å oppfylle kravet til en levetid på 100 år. Særlig et krav om en ytterst holdbar fôring gjorde seg gjeldende.

COWI er foregangsselskap innen stålfiberarmert betong – en teknikk som nettopp sikrer en fôring av høyeste holdbarhet. En annen stor fordel er at den genererer 60–70 prosent mindre CO₂ enn konvensjonelle betongfôringer. Prosjekttemaet benyttet denne teknikken på Abu Hamour-tunnelen og oppfylte dermed kravene til levetid.

Første gang COWI brukte stålfiberarmert betong, var på STEP-prosjektet (Strategic Tunnel Enhancement Programme) i Abu Dhabi. Det var første gang at teknologien ble brukt i en boret tunnel i Midtøsten. På det prosjektet fungerte COWI også som prosjekterende for Salini/Impregilo, og prosjektet vant prisen Arabian Tunnel Design Award i 2015.​​

Ta kontakt

Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark

Tel: +45 2025 7018