Bruekspert: De minste konstruksjonsdelene er de mest tilfredsstillende

Destructor Bridge i Bath ble fredag premiert «som et flott eksempel på vellykket brudesign» ved de prestisjefylte Structural Awards i Storbritannia. Prosjektlederne John Banks og Matthew Cartwright gir oss et innblikk i den utfordrende løsningen.

23.11.2017

Destructor Bridge i Bath, prosjektert av COWI og Knight Architects og bygd av Britannia Construction, forbinder det revitaliserte Bath Western Riverside-området med A4 Upper Bristol Road over River Avon i Storbritannia.

Den 400 tonn tunge brua ble strukket over elven tidligere i år, i en kompleks operasjon hvor en motordrevet modulbasert transportanordning skyver brua bakfra, mens fremre ende ble støttet opp av ruller på midlertidige tårn.

Her er et kort intervju med John Banks, prosjektleder for planleggingsfasen, og Matthew Cartwright, prosjektleder for detaljprosjekterings- og byggefasene, om utfordringene og designvalgene:

Hva var den største konstruksjonsmessige utfordringen ved prosjektet, og hvordan løste dere den?

En betydelig utfordring var å velge den mest rasjonelle og elegante konstruksjonsformen ut fra de særlige begrensningene i området.

Sammen med bruas konseptdesign ble området omhyggelig evaluert fra starten av i tett samarbeid med arkitekten for å ta hensyn til alle særtrekkene i området. På denne måten så det utradisjonelle asymmetriske buedesignet dagens lys.

Hvordan ble arbeidet/prosjekteringen påvirket av at konstruksjonen skulle ligge i en by på UNESCOs verdensarvliste (hvis det i det hele tatt hadde noen betydning)?

Selv om byens status som UNESCOs verdensarv var en viktig faktor, spilte nok den lokale industriarven på brubyggeplassen en enda større rolle.

I generasjoner dominerte jo industrien dette området, og brua er en nøye utformet konstruksjon som speiler den tekniske kyndigheten og oppfinnsomheten man forbinder med området.

Det var viktig å ta hensyn til Victoria Bridge i nærheten. Og overgurtens lett buende kurve utfyller perfekt den nokså likt proporsjonerte hengende kurven på bærekablene på Victoria Bridge.

Hvordan kan andre ting dere har lært under prosjekteringen og byggingen av brua få anvendelse på andre konstruksjoner?

Elegant design trenger ikke å være dyrt Det kan gjøres på en måte som forenkler byggeprosessen og sikrer høy kvalitet i sluttproduktet.

Noen av de mest tilfredsstillende delene ved designet er også de minste, for eksempel detaljeringen av rekkverket, hvor det inngår både modulbasert design og enkle, elegante og skjulte forbindelser.

Om Destructor Bridge

Destructor Bridge ble primært bygd for å erstatte en aldrende, enkeltsporet fagverksbru til det nye boligområdet Bath Western Riverside med 2000 planlagte nye hus.

Lokalbefolkningen vil stå for hovedtrafikken på brua. Den nye konstruksjonen er en 48 meter lang asymmetrisk stålbuebru med to kassedragere. Den vil ha plass til en tosporet motorveg for biler, en bredere gangveg og en sykkelveg. Stålbuen med hengere utført i flatstål bærer et komposittdekk. De prefabrikkerte enhetene ble sveiset på stedet i 24 stykker.

Om Structural Awards

Structural Awards feirer rollen til konstruksjonsingeniører som innovative, kreative fagpersoner og for å vise frem verdens ledende byggeprosjekter.

Dommerne baserer sine avgjørelser på prosjektenes fremragende konstruksjonsteknikk, kreativiteten, innovasjonen, elegansen og detaljeringen innen konstruksjonsdesignet, sammen med de bærekraftige teknikkene og teknologiene som er tatt i bruk, og naturligvis prosjektets verdi – både med hensyn til økonomisk lønnsomhet og valuta for pengene i konstruksjonsløsningen samt ikke-økonomiske verdiindikatorer.

Om Destructor Bridge hadde dommerne følgende å si:
«Oppført i nærheten av eldre bruer som allerede tilhører kulturarven vår, er Destructor Bridge en diskré, men fagmessig gjennomtenkt, detaljert og utført bil-, gang- og sykkelbru. Ingeniørene har skapt en herlig enkel og teknisk fullendt bru som er et flott eksempel på vellykket brudesign.»

Kilde: IStructE.org

Ta kontakt

Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark

Tel: +45 2025 7018