Denne helgen ble et stort 190 tonn tungt og 40 meter langt brusegment som former Køge Nord Station, løftet på plass. En milepæl for alle som er involvert i den unike brua som kommer til å bli et trafikknutepunkt for hele Københavnsområdet.
07.11.2017
Jens Thorup Laursen, COWIs prosjektleder på prosjekteringen av Køge Nord Station, var på plass for å overvære det store løftet.
– Det var en «drøm som gikk i oppfyllelse» å se det første brusegmentet bli løftet på plass på bruas overbygning lørdag – etter en ukes forsinkelse på grunn av høy vindhastighet sist helg. Løfteoperasjonen er det tekniske klimakset etter oppstart av anbudsprosjekteringen sommeren 2014.
Brudesignet laget av arkitektene DISSING+WIETLING, COBE og COWI ble innledet i 2014 og har blitt anerkjent med en plass på CNNs liste «A bridge too far? - 11 spectacular new bridges that break the mold»
Vi var litt bekymret for å løfte 190 tonn stål – med tre av de største mobile kranene i Danmark samtidig. Løfteoperasjonen fant sted uten problemer, og innen mørket senket seg, var brusegmentet plassert på de permanente bærerne på pirene.
Resten av brukonstruksjonen løftes på plass i to forestående løfteoperasjoner – den første over M10-motorvegen – og den andre over den nye høyhastighetsbanen.
Stasjonen skal stå ferdig på sensommeren 2018.
HVOR:
Danmark
NÅR:
Forventes å åpne i 2018
KUNDE:
BaneDanmark
DSB
Køge kommune
Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark
Tel:
+45 2025 7018
skpn@cowi.com