Løft av 190 tonn tungt brusegment markerer teknisk klimaks

Denne helgen ble et stort 190 tonn tungt og 40 meter langt brusegment som former Køge Nord Station, løftet på plass. En milepæl for alle som er involvert i den unike brua som kommer til å bli et trafikknutepunkt for hele Københavnsområdet.

07.11.2017

Jens Thorup Laursen, COWIs prosjektleder på prosjekteringen av Køge Nord Station, var på plass for å overvære det store løftet.

– Det var en «drøm som gikk i oppfyllelse» å se det første brusegmentet bli løftet på plass på bruas overbygning lørdag – etter en ukes forsinkelse på grunn av høy vindhastighet sist helg. Løfteoperasjonen er det tekniske klimakset etter oppstart av anbudsprosjekteringen sommeren 2014.

Brudesignet laget av arkitektene DISSING+WIETLING, COBE og COWI ble innledet i 2014 og har blitt anerkjent med en plass på CNNs liste «A bridge too far? - 11 spectacular new bridges that break the mold»

Vi var litt bekymret for å løfte 190 tonn stål – med tre av de største mobile kranene i Danmark samtidig. Løfteoperasjonen fant sted uten problemer, og innen mørket senket seg, var brusegmentet plassert på de permanente bærerne på pirene.

Resten av brukonstruksjonen løftes på plass i to forestående løfteoperasjoner – den første over M10-motorvegen – og den andre over den nye høyhastighetsbanen.

Stasjonen skal stå ferdig på sensommeren 2018.

Om Køge Nord

  • Køge Nord vil bli et viktig knutepunkt for de 100 000 daglig passerende
  • 8000 dagpendlere forventes å bruke brua 
  • Brua vil forbinde høyhastighetstog, lokaltog, veger og et stort «parker og reis»-anlegg
  • Køge Nord vil bli 225 meter lang
  • Brua består av seks lignende stålsegmenter
  • Hele brua med heiser og rullebånd vil i alt veie 1000 tonn

MER OM PROSJEKTET

HVOR:
Danmark

NÅR:
Forventes å åpne i 2018

KUNDE:
BaneDanmark
DSB
Køge kommune

Les mer om Køge Nord

Ta kontakt

Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark

Tel: +45 2025 7018