Kundenørden

Nils-Roe Fjørtoft (54)
Kontorsted: Oslo
Kundenørd

Mange tror nok at jeg er blåruss, men jeg er rødruss. Jeg hadde matte, fysikk og kjemi. Men etter hvert som årene gikk ble jeg blåere i faget. Tidligere jobbet jeg i en datavirksomhet der alle var nerder. En gang fikk jeg et diplom av gjengen, som sa at jeg var stealth-nerd. De visste jeg var nerd, selv om jeg hverken så ut, snakket eller luktet som en.

Noen ganger skulle jeg nok ønske jeg var ingeniør. Jeg liker den brutale logikken som man finner i ingeniørverden. Som avdelingsleder for Bane i COWI, jobber jeg mer med sannsynligheter: Preferanser, påvirkning og forståelse. Det er morsomt, men også litt slitsomt. Det hadde vært litt deilig med et regnestykke som gikk opp likt hver gang.

Min jobb handler mye om kundeforståelse. Vi må alltid sette oss inn i kundens situasjon. Det er kjernen i det jeg jobber med. I et typisk COWI-prosjekt innenfor bane, leverer vi en komplett pakke. Den består av så utrolig mange ting. Likevel kan det være at det egentlig er én av de tingene kunden er mest opptatt av. Min jobb er å prøve å finne denne lille tingen. Noen ganger tenker vi at alt er like viktig, men det er det ikke sikkert det er.

Nå jobber jeg i et prosjekt der jeg egentlig vil si at vi er ganske obsessed. Både kunden og vi er obsessed av samhandling. Vi er nesten litt sykelig opptatt av det. Kunden og jeg ringer hverandre og snakker om det. Vi dytter på alle folka våre for å bevege prosjektet i den retningen vi avtaler. Her jobber jeg ikke for en kunde, men sammen med kunden, for å oppnå felles mål. Gjennom å jobbe på denne måten, har vi i løpet av prosjektet bygd tillitt og prosjektet har vokst, samtidig som vi har spart kunden for kalendertid og kroner.

Jeg får energi av å snakke med kunden. Det høres kanskje sykt ut, men jeg får også energi av å prate med kunden når det blåser litt og vi må ta en litt alvorlig prat. Det som virkelig gir kick er likevel når jeg ser at organisasjonene våre samhandler så mye. Det er kunst i seg selv. Det er aldri min skyld at et prosjekt går bra, det er teamet og dyktige kolleger, men jeg synes det er utrolig kult når jeg har vært med å trykke på noen knapper som gjorde at prosjektet gikk bedre.

 

Hva kan du mye om som folk flest kan lite om?
I jobbsammenheng kan jeg en del om kundeforståelse og samhandling. På privaten er jeg ganske god på å fikse ting. Jeg elsker min 10 år gamle alt for dyre kaffemaskin for ingeniørkunsten i den. Jeg har kunnet feilsøke og reparere den 4 ganger, og den er like god som ny. Jeg elsker produktdesignet. Men jeg liker ikke kaffe.

Jeg har også en TV som jeg elsker, som var den beste på markedet for 10 år siden. Det jeg elsker ekstra, er at den feila. Men da jeg feilsøkte, fant jeg ut at LED-signalet blinka i en urytmisk sekvens. Jeg observerte blinkinga, googla litt og fant ut at TVen fortalte meg hva som var galt, og dermed var det en smal sak å fikse det. Nå er den så god som ny.

I sånne tilfeller tenker jeg at her er det noen gode ingeniører som har lagd noe skikkelig bra som kan repareres fremfor at ting må kastes. Jeg er grisefornøyd med tingene, men tenk hva det sparer miljøet!

Favoritthurtigtast/command?
Windows + Fn + S. Å ta skjermdumper er hurtigtasten jeg bruker mest. Jeg skal ofte illustrere ting for andre, og da limer jeg inn ting ingeniørene har laget i presentasjoner.

Hva fikk du ofte høre at du var god på i barn- og ungdommen?
Jeg var skoleflink og fikk mye skryt for at jeg var god på plastmodeller. Jeg var veldig god på byggesett. Jeg drømmer om at når jeg får bedre tid skal jeg begynne med det igjen. Jeg har rydda i kjelleren nå, og flyttet frem boksene med byggesett. Jeg har blant annet en Chevrolet Bel Air 1957-modell som er ferdig lakket i en nydelig blåfarge, og som skal bygges.

Hvilke akronymereller forkortelser bruker du oftest?
Det er flaut å si det, men det er EBIT. Det hører med til rollen.

Hvor mye tid bruker du på nørdinga di?
Jeg bruker mye tid på kundefokuset mitt. Det er det jeg gjør mest av. Nå reiser jeg rundt med et kundefokusprogram i COWI.

Hvem er din favorittingenørd i COWI?
Det er de unge. De er så opptatt av faget sitt og de er så flinke, samtidig som de har lite erfaring og gjør ting de aldri har prøvd før. Jeg blir helt rørt av å sitte i møte med store entreprenører sammen med våre unge, og de presenterer våre forslag på engelsk etter tre måneder i COWI. De tør å være så bra på det de er gode på. De kommer til å bli mye flinkere enn vi er nå, og det gir skikkelig håp for framtida.

Tunnelsyn eller multitasker?
Multitasker, uten tvil. Jeg er også flink til å finne flytsonen, og kan lett stå en hel dag å høgge ved uten å tenke på annet, men på jobb er det det store bildet som gjelder.


Vil du vite mer?

Registrer deg her