LYS- OG SYKKELNØRDEN

Martin Holmberg (52)
Kontorsted: Oslo
Lys- og sykkelnørd

Jeg er nok over snittet interessert i lys og sykling. La oss ta det første først. Lys er jo faget mitt. Og jeg mener jo selvfølgelig at det er det viktigste faget av alle. Uten lys, hva er da poenget med kunst eller arkitektur? Det er få som har faget sitt nevnt allerede i første Mosebok. I første Mosebok 1.3 står det: «Det skal bli lys»! Og det ble lys. Uten å ha finlest resten av boken, tviler jeg på at det står "det ble akustikk", eller "det ble vann og avløp". Vann kom for så vidt inn ett par, tre passasjer senere, men her har vi altså mandat fra øverste hold på at det vi driver med er viktig.

"Jeg har ikke lest noe sted i Bibelen at "det ble vann og avløp" liksom"

Lys er en bransje som prøver å gjøre ting litt komplisert. For eksempel begynner alle ting på L: Lux, Lumens, luminanse. Det er liksom bare for å gjøre det vanskelig for å utenforstående å forstå hva man egentlig holder på med.

Det er ikke så vanskelig å jobbe med lys når det kommer til å tilfredsstille et eller annet krav. Men det er vanskelig å jobbe med lys mot mennesker. Og det er jo derfor vi holder på med lys. To tredeler av det hjernen vår holder på med, er bare å bearbeide synsinntrykk. Det er helt fundamentalt for oss mennesker hvordan vi opplever og ser verden.

Et tankekors er at ingen noen gang har blitt traumatisert av noe de har hørt. Folk blir traumatisert av hva de har sett, og det sier noe om hvor utrolig viktig synssansen og synet er for oss.

"Hvis du hadde en voldsom synsfeil, så kunne du for så vidt tatt inn FM-radio på øyet"

Det vi kaller lys er bare en bitteliten del av det som finnes av stråling. Den eneste grunnen til at vi ser i det området vi gjør, er at det er der sola bombarderer planeten vår med mest av akkurat de bølgelengdene og da var det smart å tilpasse seg dem. Så hvis du hadde en voldsom synsfeil, så kunne du for så vidt fått inn FM-radio på øyet eller sett ultrafiolett eller røntgen. Det er jo bølger det også. Andre dyr ser ikke det samme fargespekteret som oss. En hund ser for eksempel ikke grønt. 

Mens Martins øye best ser gulgrønne fargetoner, kan ikke hunden Vespa se grønt i det hele tatt.

Vi ser også best i det miljøet vi utvikla oss som mennesker. Vi kommer jo fra varmere strøk, ikke fra Norge. Og derfor ser vi for eksempel fargevariasjoner i det gulgrønne området som er lik tropene mye bedre enn det vi ser i det kalde blå området som domineres av is og fjell.

Et eksempel på dette er hvis du har ei malingsbøtte med blåmaling, som du søler litt svartmaling i. Da tenker du "jaja," rører det sammen, maler veggen og ingen ser forskjell. Hvis du gjør det samme med grønt eller gult, vil du se at fargen skiller seg betraktelig. Og maler du dét på veggen, da må du belage deg på å male på nytt igjen. Gul eller grønnfargen har egentlig ikke endra seg noe mer enn blåfargen, men du ser forandringen fordi du er mer sensibel i det spekteret.

I Norden, hvor vi har eviglange soloppganger og solnedganger, har vi et annet forhold til lys enn steder lenger syd. Singapore, som ligger en halv grad unna ekvator, har knapt variasjon gjennom året og sola bruker en bare halvtime på å gå ned. Det gjør at de får et helt annet forhold til hva vi oppfatter som naturlig. Kunstlys der er en erstatning for dagslyset og da er det naturlig å velge noe med en kald fargetemperatur.

I Norge i juni kan det derimot være vanlig med seks timer sol som så vidt tipper under horisonten. I ett sånt miljø ønsker vi ikke å erstatte dagslyset, men å forlenge skumringstiden og gjøre den lysere. Det påvirker i stor grad hva vi liker og hvordan vi belyser omgivelsene. Varmt lys er noe som kommer lavt i horisonten og med lave lysnivåer, mens det rett over oss er mye kaldere lys med høyere lysnivåer. Derfor må vi som jobber med lys, alltid passe på at det er en sammenheng mellom hvor varmt lyset er, hvor det kommer fra og hvilket lysnivå det har.

En annen fascinerende greie er at vi fortsatt skjønner så lite av lys og det er jeg glad for. Uansett hvor mye jeg lærer er det nemlig fortsatt masse å sette seg inn i. Det er for eksempel mindre enn 20 år siden vi oppdaga at vi har reseptorer i øyet som ikke har noen ting med det å se å gjøre, men som regulerer døgnrytmen. Uten dem mister vi helt døgnrytmen. Det er også det som gjør at blinde personer faktisk også har en døgnrytme.

Så til syklingen. Andre vil nok si at jeg er en sykkelnerd. Selv mener jeg at jeg har det absolutte minimumet av sykler: En sammenleggbar sykkel, en vintersykkel, en sommersykkel og en elektrisk transportsykkel som fungerer som stasjonsvogn i hverdagen.

Jeg har jo vært året rundt-syklist i rundt 30 år. Bilindustrien prøver å selge inn en sånn frihetsfølelse, men den frihetsfølelsen man før av å stå i kø sammen med alle andre kan du få gratis av meg. Det kan ikke sammenlignes med den man får av å sykle. Det er virkelig friheten. Jeg vil si sykkelen er det mest effektive vi har funnet opp som mennesker - i alle fall når det gjelder energieffekiv transport.

I dag møter Martin mange flere transportsyklister enn Birken-barskinger i garderoben sammenlignet med for 10 år siden.

 

I og med at jeg har sykla i over 20 år, er jeg nok litt mer hardhuda enn de fleste. Jeg har ikke større risikovilje, men jeg er en langt bedre syklist enn bilist. Som syklist vet jeg å lese trafikkbildet. Jeg ser godt hvis det kan se ut som at døra på bilen der står på en ørliten gløtt, slik at den kan fyke opp når som helst. Så jeg unngår en del situasjoner som andre kan havne i, hvis de ikke har sykla like mye som det jeg har gjort i by.

Transportsyklisme har fått en liten revolusjon de siste åra. Før møtte jeg nesten bare folk i garderoben som spurte hva jeg trente til. Jeg skulle jo bare på jobb, og kanskje via en barnehage, en skole og noe sosialt utpå kvelden. Den tanken var fremmed før. I Norge var sykling i stor grad en treningssak, nå er det mye mer transport det handler om. Og ikke minst en veldig effektiv transport.

Du kunne for så vidt tatt inn FM radio på øyet

Bli bedre kjent med lysnørd Martin i denne videoen.

Hva kan du mye om som folk flest kan lite om?
Bortsett fra lys? Da er det nok vikepliktsregler for syklister. Mange lever i den villfarelsen at de kan det. Ellers kan jeg en del om mislykkede norskutviklede pansersvogner, LUXO bordlamper, hvor spisse regndråper er når man faller gjennom dem ovenfra, hvor fabelaktige Bromptons sammenleggbare sykler er og hvordan NCS-fargeskalaen virker.

Favoritthurtigtast/command? 
ALT+0176

Hva fikk du ofte høre at du var god på i barn- og ungdommen? 
Å tegne og å forstyrre undervisningen. Ofte i kombinasjon.

Hvilke akronymer bruker du oftest? 
MGIF. Det står for Must Get In Front og brukes om dustebillister som ikke klarer å se 50 meter foran seg for å analysere trafikken, men MÅ presse seg forbi.

Setter du ofte av helga for å dyrke hobbyen din?
Med vedlikeholdsansvar for familiens 10 sykler, ja.

Hvor mye tid bruker du på nørdinga di?
Alt for liten tid.

Tunnelsyn eller multitasker?
Ørn. Liker å ha oversikt over det hele før jeg stuper ned på detaljene.