Bilde: LIDL Växjö

Hvordan skaper man verdens grønneste butikk?

23.01.2018 / Torbjörn Larson

Da et splitter nytt butikkonsept skulle utvikles, ville dagligvarekjeden Lidl nå nye høyder innen bærekraftige løsninger i et handelsbygg. Her er et innblikk i hva vi gjorde for å oppfylle disse ambisjonene.  

Lidl ønsker å bli bransjeledende innen bærekraft og miljøansvar. Det omfatter å oppnå ISO 50001-sertifisering og tilknyttet opplæring av alle ansatte.

Så da et splitter nytt butikkonsept skulle utvikles i Sverige, var målet klart: å utvikle man verdens grønneste butikker. 

Prosjektet omfattet tre butikker – i Växjö, Södertälje og Upplands-Bro nord for Stockholm med det formål å benytte lærdom hentet fra alle Lidls nye butikker.

Som LIDLs partner brukte vi de tre første butikkene til å forstå hva som var mulig, og identifisere de utfordrende områdene under prosjekterings- og produksjonsfasen.

Økosoner, solceller og gjenvinning av avfallsvarme fra kjøleskap 

La oss se nærmere på noen av elementene i det nye butikkonseptet.

Behovet for en bærekraftig energiforsyning var en grunnpilar gjennom hele prosjektet. For å klare dette ble det installert et solcellesystem ved butikken i Växjö, og gjenvinning av avfallsvarme fra kjøleskap, frysedisker og kaldrom utgjorde også et viktig bidrag. 

Dessuten er butikken utstyrt med fuktsikre løsninger og god termisk komfort for å møte fremtidens forventede økning i nedbørsmengder. 

For å bidra med å få frem Lidls høye miljøambisjoner besluttet vi å utvikle økosoner på parkeringsplassene, bygd til fordel for fugler og insekter i nærområdet. 

Bilde: LIDL Växjö

Bevegelsessensorer styrer belysningen  

Belysningen i og utenfor butikken består av energieffektiv LED-belysning, styrt av nærværs- og bevegelsessensorer og tidsbrytere beregnet på å redusere energibehovet. 

Dessuten har butikken et bergknapptak som bidrar til å opprettholde økologiske verdier, og en trygg og værsikret sykkelparkering for å oppfordre kunder og personale til å sykle til butikken.

Hvis kunder eller personale foretrekker elbil eller -sykkel, kan de lades ved én av hurtigladestasjonene generert av solceller. 

Gjenbruk eller gjenvinning er et annet viktig element i det nye butikkonseptet, og gjennom hele prosjektet var det et sterkt fokus på bruk av ansvarlige leverandører samt robuste, sunne materialer med lavt utslipp. 


Kåret til verdens grønneste butikk 

Vår felles innsats og vårt sterke samarbeid har gitt avkastning:  Ved BREEAM Awards 2017 ble den nye Lidl-butikken i Växjö kåret il verdens grønneste butikk, med klassifiseringen «Outstanding».

Siden den gang har to butikker til blitt klassifisert som «Outstanding», og vi  samarbeider med Lidl på flere nye butikker hvor vi vil bruke lærdommen fra den prisbelønte butikken i Växjö.

Selskaper som ikke tar bærekraft alvorlig, vil bli akterutseilt

Vi står midt i en stor omstilling: Selskaper som ikke bryr seg om bærekraft, vil ende bakerst i feltet. 

Lidls beslutning om å bli bransjeledende, har vært avgjørende for selskapets sterke resultater. 

De har understreket at hele selskapet står bak disse ambisjonene. Det var dette engasjementet som gjorde prosjektet vellykket. 

MØT EKSPERTEN

Jeg har bakgrunn fra veg- og vannbygging.  Før jeg begynte å jobbe som miljørådgiver, arbeidet jeg som formann i et byggefirma. 

I begynnelsen var miljøaspekter ofte knyttet til problemer, krav og kostnader, men i løpet av mine 20 år i bransjen har jeg vært vitne til en enorm forandring, og i dag er både små og store selskaper mye mer opptatt av bærekraft. 

Jeg er svært glad for å få bidra til denne utviklingen.

Ta kontakt

Torbjörn Larson
Vice President
Environment Malmö/South, Sweden

Tel: +46 702629667