Estetikk. Funksjon. Pris.
Det var de viktigste bedømmelseskriteriene i designkonkurransen for en ny kyst-til-kyst-forbindelse i det sørlige Kina. Forbindelsen, som knytter sammen byene Shenzhen og Zhongshan i Guangdong-provinsen, vil bli 24 kilometer lang og bestå av to kunstige øyer, to bruer og verdens bredeste senketunnel.
Forbindelsen vil ha åtte felt i begge retninger og en kapasitet på 90 000 biler om dagen.
En klassisk kinesisk drage var inspirasjonen bak designet av forbindelsen, som vil bli et landemerke for hele regionen og tilby en mer direkte forbindelse mellom den vestre og den østre siden av elva.Arkitekt Poul Ove Jensen og Regional Vice President Lars Hauge tar oss med gjennom det spektakulære designet av ShenZhong-forbindelsen. Illustrasjoner: DISSING + WEITLING
Guangdong er blant Kinas rikeste provinser. Foruten landbruk og marine produkter bygger provinsens sterke økonomi i høy grad på lette og tunge industrier, og et omfattende løft av infrastrukturen er nødvendig for å understøtte fortsatt vekst.
– Den økte urbaniseringen stiller høye krav til infrastrukturløsninger, hvor funksjonalitet, bærekraft og estetikk går hånd i hånd, sier Lars Hauge, Regional Vice President, COWI.
Designet av ShenZhong-forbindelsen vant førsteprisen for sitt høye tekniske nivå og estetiske utseende.
Her er hva juryen hadde å si:
«Konseptet bruker en avansert designfilosofi. Det overordnede designet er storstlått, elegant og presist.»HVOR:
Guangdong-provinsen, Kina
NÅR:
2015–
KUNDE:
Administrasjonssenteret for
ShenZhong-forbindelsesprosjektet
COWIS TJENESTER:
Tina Vejrum
Senior Technical Director
Major Bridges International, Denmark
Tel:
+45 56401216
tve@cowi.com