08.05.2020
Universums undersøkelse blant ingeniørstudenter bekrefter tendensen fra Karrierebarometeret. Byggenæringens attraktivitet faller noe, men tilliten til COWI er høy og studentenes holdning til COWI er styrket.
Universum avdekker hvert år Norges mest attraktive arbeidsgivere og studenters karrierepreferanser ved norske universiteter og høyskoler, og i år har i overkant av 13.000 studenter sagt sin mening.
Samtlige entreprenører, byggherrer og rådgivende ingeniører faller en eller flere plasser på Universums ingeniørliste, med unntak av COWI, Norconsult og Statsbygg.
"Friendly work environment" og "Professional training and development" er også de egenskapene ingeniørstudentene vektlegger mest hos en fremtidig arbeidsgiver. Deretter ser det ut fra årets undersøkelse ut som at forventninger til lønn og lønnsvekst vektes tyngre blant ingeniørstudentene enn tidligere år. Virksomheter som omfavner bruken av ny teknologi, er blitt mer attraktive i år.
- Vi opererer fremdeles i en svært attraktiv bransje, selv om det kom en korrigering i år etter mange år med fremgang. Vi gleder oss over at vi har en av bransjens beste prestasjoner, og at studentene forbinder oss sterkest med attributtene "Friendly work environment" og " Professional training and development". Dette samsvarer med våre strategiske arbeidsgiverløfter, sier May Kristin Haugen, kommunikasjonssjef i COWI.
Studentene trekker frem COWI som en de mest synlige arbeidsgiverne på campus og mest engasjerende på sosiale medier.
- Den overordnede rangeringen er én ting. Det som er enda viktigere er hvordan prioriterte studentgrupper som vi har nedlagt en målrettet innsats mot, ser på oss. Årets undersøkelse viser at vi legges merke til både på campus og i sosiale medier. Dette bidrar til at studentenes holdning og preferanse til COWI som arbeidsgiver er styrket blant de som kjenner oss. Det samme er viljen til å søke jobb i COWI. Det er gode signaler på at vi treffer studentene der de er og oppleves som relevante, sier Haugen.
På Universums ingeniørliste holder COWI på 21. plassen i et krevende marked der konkurrentene og bransjen faller.
TOPP 50 |
Rangering |
Endring |
Equinor |
1 |
0 |
Kongsberg Gruppen |
2 |
1 |
Multiconsult |
3 |
-1 |
Aker Solutions |
4 |
0 |
Norconsult |
5 |
0 |
Sintef |
6 |
2 |
Microsoft |
7 |
6 |
Forsvaret |
8 |
1 |
Hydro |
9 |
-3 |
Rolls-Royce |
10 |
1 |
Sweco |
11 |
-4 |
Forsvarets forskningsinstitutt |
12 |
6 |
AF Gruppen |
13 |
-3 |
Statkraft |
14 |
0 |
Aker BP |
15 |
1 |
Veidekke |
16 |
-4 |
Skanska |
17 |
-2 |
Siemens |
18 |
1 |
ABB |
19 |
-2 |
DNV GL |
20 |
5 |
COWI |
21 |
0 |
Subsea 7 |
22 |
0 |
NVE |
23 |
1 |
Rambøll |
24 |
-1 |
DeepOcean |
25 |
6 |
Oceaneering |
26 |
2 |
Statens vegvesen |
27 |
-7 |
Tine |
28 |
9 |
Kongsberg Automotive |
29 |
3 |
Statsbygg |
30 |
4 |
McKinsey & Company |
31 |
8 |
Olje- og Energidepartementet |
32 |
- |
Statnett |
33 |
-4 |
IBM |
34 |
- |
ConocoPhillips Norge |
35 |
-5 |
Asplan Viak |
36 |
-10 |
Schlumberger |
37 |
-1 |
Yara |
38 |
-5 |
Telenor |
39 |
-4 |
Boston Consulting Group (BCG) |
40 |
1 |
Accenture |
41 |
5 |
Sopra Steria |
42 |
8 |
Institutt for energiteknikk |
43 |
2 |
Bane NOR |
44 |
-17 |
Aibel |
45 |
6 |
GKN Aerospace |
46 |
14 |
Shell |
47 |
-9 |
TechnipFMC |
48 |
- |
Cisco Systems |
49 |
-2 |
Orkla |
50 |
-10 |
May Kristin Haugen
Head of Communication
Communication NO, Norway
Tel:
+47 97745057
mkha@cowi.com