Ni gode råd om hjemmekontor

23.03.2020

Vår markeds- og utviklingssjef, Håkon Iversen, setter ord på sine erfaringer fra en lang karriere som selvstendig næringsdrivende med kontorplass hjemme.

Hjemmekontor har fått ny betydning i disse dager, og særlig for de mange tusen som ikke har trening i dette.

Dette med hjemmekontor er noe som må øves inn. Som tidligere selvstendig næringsdrivende i mer enn 15 år er hjemmekontor like naturlig for meg som å sitte på fast kontorplass på jobb.

Dette vet jeg ikke er tilfelle for de fleste.

Likevel er dette en gyllen mulighet til å øve på selvdisiplin, selvbeherskelse (når poden på 2.5 år står å hyler deg i øret), effektiv tidsforbruk (der man gjør fire timers arbeid på to) og prioritering av arbeidsoppgaver. Man blir rett og slett nødt til å lære seg selv, og sin familie, litt bedre å kjenne når hele gjengen er stuet sammen under samme tak 24/7. Det kan gå på helsa løs bare det alene.

Så for de som ikke har så mye erfaring med hjemmekontor og allerede nå føler på dette, noterer jeg noen råd til dere fra egen erfaring. Det er ingen garanti at det funker for deg, men det funket for meg som startet som selvstendig med nyfødt på armen, bleieskift, barneskrik og kidsa lenket rundt beina hele dagen til tross for tidsfrister og leveranser.

  1. Planlegg dagen din i detalj (høres logisk ut, men mange tar overraskende lett på det).

  2. Prioriter oppgavene og unngå å gjøre mange oppgaver samtidig. Da blir ingenting gjort. Mange tenker at dersom en oppgave blir kjedelig så hopper man over på noe annet. Faren er at du ikke gjør deg ferdig med viktige oppgaver og da havner du fort bakpå.

  3. Er det mye lyd og støy rundt, plugg i ørepropper med musikk. Da har du kun en lydkilde å forholde deg til. Samtidig viser du de rundt deg at du er opptatt. For mange er det vanskelig å konsentrere seg med mye lyd på øret - men alternativet er ikke særlig bedre.

  4. Dersom dere er par og begge er hjemme, så avtal fordeling av tid hvis det er barn involvert. Det er bortkastet tid at begge prøver å jobbe samtidig og samtidig passe unger. Da blir ingenting gjort og jeg lover at temperaturen blir gradvis høyere.

  5. Jobb korte konsentrerte intervaller, og litt hyppigere pauser. Aksepter at hjemmekontor ikke har kjernetid. Dette er prinsippet med å spre arbeidet utover en hel dag som sjokoladepålegg på en skive.

  6. Ikke tenk at du har 8 timer som må leveres mellom 8 og 16. Det funker ikke hvis du også skal passe barn. Tenk oppgaver som må ferdigstilles. Timeføring for de som må dette gjøres på slutten av dagen når oppgaven er løst og summen av arbeid tilsvarer timene du må registrere.

  7. Har du barn og er alene med dem, så er det viktig at også de får oppmerksomhet. På den måten etablerer du en balanse som gjør at du unngår de verste «mark i ræva» periodene. Gi dem oppgaver i tillegg til skole, send dem ut og unngå hele dager foran skjerm. Ved sistnevnte løsning gjør du deg selv en bjørnetjeneste for senere. Og: det er du som er sjefen, forelder, lærer, arbeidstaker, organisator og limet hjemme. Vær tydelig at det er noen grenser og regler å forholde seg til - hvis ikke så har du anarki i løpet av to dager.

  8. Luft deg. Luft dere. Luft huset. Resirkulerbar luft som ikke inneholder ny luft er drepen. Tren, beveg deg og dere sammen. Det funker. Tro meg.

  9. Og sist: ikke fall for fristelsen med å trykke i deg shit som snop og masse brus. Både hode og kropp kommer til å hyle av slapphet og trøtte øyne. Da blir i alle fall ingenting gjort.

Lykke til!

Ta kontakt

May Kristin Haugen
Head of Communication
Communication NO, Norway

Tel: +47 97745057