Lydnørden

Bård Støfringsdal (45)
Kontorsted: Førde
Lydnørd

Akustikk er så mangt: Støy fra en vei, støy fra en vindturbin eller støyen fra naboen når du vil ha litt privatliv. Akustikk er folks mulighet til å kommunisere på en skole, i en barnehage eller i stua hjemme. Jobben til en akustiker er mangefasettert og kan berøre alle disse feltene. Man bør likevel velge hvilken vei man vil gå hvis man vil bli skikkelig god.

Selv liker jeg best den lyden vi vil ha, ikke den vi vil kvitte oss med, og jeg foretrekker musikkfeltet. Jeg er også hobbymusiker selv, og det var en viktig del av Trondheimsårene mine da jeg studerte sivilingeniør innen elektronikk for å bli akustiker. Musikken var inngangsporten til akustikerlivet mitt.

Skal du jobbe med lyd i rom for formidling, særlig musikk, er det viktig å ha spilt selv. Både for å utvikle evnen til å kunne lytte etter detaljer og for å kjenne på kroppen hvordan det er å sitte på scenen. Man må kunne skille opplevelsen av lyd i en utøverposisjon og en publikumsposisjon.

Selv spiller jeg trombone. Den er laget for å spille utendørs. Da kan man forstå at det kan være krevende å lage gode rom for å spille instrumentet innendørs. Det optimale trombonerommet hadde måttet være stort. Og det må gi deg nok tilbake til at du får selvtillit nok til at du føler du er god.

Jeg har jobba mye med konsertscener for pop og rock. Det starta med Rockheim i Trondheim, og noen av de siste prosjektene har vært Kulturfabrikken i Kristiansund, Svømmehallen i Bodø og Terminalen i Ålesund. Det spennende med rock n roll er at den tidligere har vært litt stemoderlig behandla. Før jobba man mest med å dempe rommet mest mulig. De siste årene har det handla om å lage god lyd for forsterket musikk. På den ene sida skal lydteknikerne ha en opplevelse av kontroll, så de kan få frem detaljene i musikken. På den andre siden skal publikum føle en nær kontakt med de som står på scenen, det skal være en sosial opplevelse. Disse to aspektene kan dra i motsatte retninger.

Da må man både jobbe med lydanlegget og med rommet. Noe som kanskje er litt overraskende er at Operaen i Oslo faktisk er ganske bra for rock n roll. Det er litt som med de klassiske Mayhem-innspillingene fra Grieghallen i Bergen: Hvis man lager et rom som er veldig robust kan det bli vellykka for mange sjangre.

Likevel er det nesten umulig å lage ett rom for alle. Lydbransjen har jobbet litt med å få huseiere til å forstå dette, slik at de kan prioritere. Enten blir alt halvdårlig, eller så prioriterer man én sjanger og sier at andre sjangre kan funke OK.

De senere årene har man også jobbet med aktive akustiske systemer. Ved å installere en haug mikrofoner og høyttalere i rommet, kan man få mer klang. Da kan man på en måte få kirka inn i rockeklubben. Men da kommer nye utfordringer: Når går grensen for at det akustiske uttrykket bryter for mye med folks forventninger? Om du kommer inn i en liten rockeklubb og det plutselig åpenbarer det seg en kirkeklang.. Hvor mye kan du nærme deg kirka før hjernen skjønner at den blir lurt?

Dette illustrerer også godt det som gjør akustikk så spennende. Du har fysikken og matematikken i bunn, med en god porsjon med det bygningsmessige og arkitektoniske. Og så har du psykoakustikken på toppen av det hele – hvordan folk oppfatter det de hører. Det gjør akustikk utrolig spennende.

Det er et stort spenn i prosjektene jeg jobber med. På den ene siden jobber jeg med gamle og vernede bygg, som Naturhistorisk museum i Bergen. Der henger en rekke fredede hvalskjelett i taket i et rom, som skulle ha "hvalsang". For å få lydanlegget godkjent av Riksantikvaren måtte vi spesialdesigne høyttalerne. Det kuleforma høyttalerkabinettet ble bygd av en lokal trappeprodusent i Askvoll på Vestlandet, den buede høyttalergrillen ble 3D-printa hos et designfirma i Bergen og høyttalerelementene er laget i Moss, der prototypen også ble testet i SEAS sin lydlab.

På den andre sida har man de helt moderne og stilige jobbene. I 2019 ble jeg oppringt av en hemmelighetsfull byggeleder som fortalte at de trengte hjelp med et lydstudio. Det viste seg å være studioet Kygo skulle bygge da han flytta hjem til Bergen. Kygo hadde lyst på et studio med topp kvalitet der han kunne invitere vokalistene han jobber med hjem til Bergen, og gjøre produksjonen der. Det er utrolig kult å jobbe på et prosjekt der alt handler om at det skal bli bra. Og det ble det her. 

Hva kan du mye om som folk flest kan lite om?
Det må vel fort bli lyd altså. Folk jeg kjenner utenom jobben vil nok utelukkende nevne lyd. Når du holder på med noe som dette, blir det nok mer en livsstil enn en jobb. Lyd er en integrert del av livet. Spilling, lytting, jobbing.. Er man vant til å bruke øret aktivt er det vanskelig å skru av.

Favoritthurtigtast / command?
CTRL+scroll. Det er den mest effektive måten å zoome på.

Hva fikk du høre at du var god på i barndommen?
Må nesten svare å argumentere. Jeg var ikke nødvendigvis en kranglefant, men jeg var opptatt av å prøve å overbevise. Jeg var en sånn en som valgte drøftingsoppgavene i norsken for å si det på den måten.

Hvilke akronymer eller forkortelser bruker du oftest?
Jeg prøver å unngå det. Mye av jobben vår handler om å kommunisere med folk som ikke kan noe om akustikk. Da må man unngå stammespråket. Vi må kunne oversette akustiske egenskaper til ord som folk som lytter til musikk ville brukt. Språk blir kjempeviktig. Og det er vanskelig å beskrive lyd, nesten som å beskrive lukt. Da trenger man ikke gjøre det verre enn man må.

Setter du ofte av helga di for å dyrke hobbyen din?
Nå er det mye toppturer på ski. Det må mikses med lørdagsjobbing hjemme på gården og tid med familie. I tillegg har vi innimellom konserter i den gamle løa i tunet. Så mye av det er litt hobby.

Hvor mye tid bruker du på nørdinga di?
Sikkert litt for masse. Men ting glir litt over i hverandre. Jeg er aktiv i den lokale jazzklubben, lydtekniker innimellom og interessert i musikk. Det er nok veldig vanlig blant akustikere.
Jeg må også innrømme at det ble litt nerding da vi tok over tømmerhuset til familien fra 1910. Da vi totalrenoverte huset ble det mange spesialhimlinger med koniske spalter i taket og lignende, for å tilpasse akustikken.

Hvem er din favorittingenørd i COWI?
Jeg får lyst til å svare Kristin Moldestad, som jeg gikk på gymnaset sammen med i Førde. Jeg møtte henne tilfeldigvis på COWI-kontoret i Oslo en gang. Hun har et helt annet fagfelt enn meg, trær, men jeg ble utrolig fascinert av hennes ingenørd-intervju. Selv har jeg prøvd å fange opp litt av min fars kunnskap om gammel byggeskikk og utnytting av hvert enkelt tre på en best mulig måte, og det kjente jeg igjen. Det er virkelig fascinerende.

Tunnelsyn eller multitasker?
Jeg håper og tror jeg er multitasker. Jeg vil forstå helheten og hvordan ting henger i hop. Jeg kan godt dykke ned i ting, men hvis du skal være en god akustiker må du forstå hvordan det du holder på med påvirker alle de andre fagene.