Utvandreren og brobyggeren

Kenth Daniel Solheim har hatt en rakettkarriere i COWI. Han går nå inn i rollen som seksjonsleder etter et utenlandsopphold og jobb som disiplinleder.

I 2016 grep Kenth sjansen og flyttet til India for å starte opp samarbeidet mellom brumiljøet i Norge og India. Erfaringen han fikk åpnet for nye jobbmuligheter i selskapet da han flyttet hjem igjen. I dag jobber Kenth som seksjonsleder for bruseksjonen i Oslo og Fredrikstad, og Markedsleder for bruer og geofag i Norge.

– Da jeg flyttet til India ble jeg del av et lite fagmiljø. Gjennom året bygde vi seksjonen gradvis opp, og økte antall ansatte fra seks til ca. 30 stykker før jeg sendte stafettpinnen videre. Alle de indiske ingeniørene og tegnerne var dyktige og veldig hyggelige.

Solheim forteller om et liv med mye reising i helgene og mer jobb i hverdagene. Han var dessuten den første ansatte fra det norske COWI-kontoret i India.

– Jeg måtte tråkke opp løypa og det var jo litt friksjon i starten, alt av dokumenter og rutiner var kun tilgjengelig på norsk. Bare det var det en ganske stor jobb å rydde opp i. Det var også en del utfordringer knyttet til programvarelisenser og datautveksling som måtte løses. Men jeg hadde en flott tid der, alle de indiske ingeniørene og tegnerne var veldig hyggelige og flinke, mimrer Kenth.

Norgesrekord i prosjektering

Da han startet i COWI i 2014, så Kenth et selskap med mange muligheter.

– Jeg søkte COWI fordi jeg så et konsern fullt av karrieremuligheter. Jeg visste at selskapet var involvert i de største og mest spennende samferdselsprosjektene. Jeg likte også tanken på å arbeide i et stort internasjonalt konsern med muligheter for å utveksle kunnskap og arbeide på tvers av landegrenser.

Når Kenth skal hjem til familien i Arendal kjører han E18, og da det åpnet seg en rolle som assisterende disiplinleder på bru på strekningen Rugtvedt - Dørdal var han ikke sen om å søke.

– Det ble veldig mye jobb for en krevende kunde. Jeg tror vi satte Norgesrekord i prosjektering og bygging, og det var et enormt tidspress. Dette var et av de første Nye Veier prosjektene og det er ingen tvil om at de skulle markere seg med tanke på fremdrift. Vi var veldig mange som jobbet samtidig fra Norge, Danmark og India. Der fikk jeg direkte nytte av at jeg har sittet mye i India før og ledet møter over Skype, dessuten arbeidet vi sammen med en utenlandsk entreprenør så da var det en fordel å ha arbeidet i utlandet og blitt bevisst på kulturforskjeller.

Siden barndommen har Kenth vært fascinert av byggverk, og med en far som tidligere har vært ingeniør og leder, var veien kort for Kenth til NTNU og ingeniørstudiet etter at han var ferdig med befalsskolen.

– I oppveksten var jeg betatt av skyskrapere og da særlig Manhattans skyline. Underveis i studiene ble jeg trukket mot bruer fordi jeg likte tanken på at bruenes design hovedsakelig er styrt av fysikkens lover. Det skjuler seg elegant matematikk i de kompliserte brukonstruksjonene. Det er jo også kjent at Norge er et land med svært mange store bruer og få skyskrapere. Masteroppgaven ble skrevet om Norges største hengebru, Hardangerbrua, som noe forenklet deler samme matematematiske grunnformler som en gitarstreng.

Danskene og nordmennene

I tillegg til å jobbe under ekstremt tidspress, ble Kenth tatt opp til ledelsesprogrammet Accelerate – et program for personlig og profesjonell utvikling i COWI. Programmet går over 18 måneder og består av tre samlinger.

– Jeg og en dansk kollega på programmet skrev en oppgave om hvordan vi kan få til bedre samarbeid i prosjekter på tvers av landegrenser, i dette tilfellet mellom Danmark og Norge. Man tenker kanskje ikke så mye over det, men det er stor forskjell i hvordan dansker og nordmenn kommuniserer. Danskene er mer direkte og gjerne mer ivrige etter å sette i gang med ting. I Norge bruker vi tradisjonelt mer tid på planlegging, det har kanskje noe å gjøre med kontraktsformene våre.

Kenth også en finger med å spillet i arbeidet med tilbud på Sotrasambandet, hvor han jobber på vegne av den kvalifiserte leverandørgrupperingen ITIAS.

– Vi i prosjektlederteamet har ansvaret for hovedleveransene og det er veldig gøy å være i posisjon til å påvirke hvordan prosjektet skal bli. Det er en joint venture med italienere, japanere og noe som også er morsomt med disse tilbudsrollene er at jeg får være med ut for å møte de utenlandske entreprenørene. Det er ingen tvil om at disse sitter på mye kompetanse på anleggsgjennomføring, prosjektplanlegging, byggemetode og den typen ting.

Unngår fjellveggen

Fra 1. september gikk Kenth inn i seksjonslederrollen og bruker mye tid på å bli kjent med seksjonen. Han skal kombinere stillingen med en markedslederstilling, noe som er en uvanlig kombinasjon i COWI.

– Nå er jeg først og fremst seksjonsleder og i denne rollen synes jeg at det er superspennende å få høre hva som engasjerer andre. Det er gøy å få innsikt i andre sine planer og ønsker for fremtiden og være med på å legge til rette for å hjelpe kollegaer med å nå sitt fulle potensial. Fremover ser jeg frem til å bruke mine egne erfaringer til å hjelpe min kolleger til å nå sine karrieremål.

Som prosjektleder og seksjonsleder går mye av de daglige oppgavene til Kenth med til å få maskineriet til å kjøre knirkefritt.

– Jeg synes det norske ordet ledelse er for vagt definert. På engelsk skilles det mellom management og leadership. Begge deler er like viktig for en organisasjon. Som markedsleder får jeg lov til å være med på å sette retning og sørge for at maskineriet holder trygg kurs. Denne kombinasjonen synes jeg er veldig spennende. Det hjelper nemlig ikke at maskineriet går for fullt turtall dersom kursen er satt mot fjellveggen.

I løpet av de seks årene Kenth har vært i COWI har han bygget opp gode relasjoner rundt seg, og nå som han får nye ansvarsområder, består også jobben i å videreutvikle mange av disse.

– I prosjektlederrollen kan jeg nok oppleves som bestemt. Jeg blir ofte satt inn i prosjekt hvor fremdriften er stram. De som har jobbet sammen med meg vet at jeg jobber døgnet rundt når det trengs og stiller derfor høye forventninger til teamet jeg arbeider sammen med.

– I linjelederrollen håper jeg at mine kolleger opplever en mykere side av meg. Det er viktig for meg at den enkelte blir sett og hørt og at de føler seg trygge på at jeg stiller opp for dem. Jeg er opptatt av at folk skal trives og er heldig med at arbeidsmiljøet i seksjonen er svært godt. Det gir meg muligheten til å utfordre mine kolleger til å påta seg nye og spennende oppgaver. Fremover vil jeg fokusere på å bli enda bedre kjent med den enkelte i seksjonen, slik at jeg kan bli en enda sterkere støttespiller.

Har du noen tips til andre som ønsker å bli ledere?

– For å lære må man huske på å stoppe opp og reflektere underveis. For at refleksjonen skal bli mest mulig effektiv må du først lære deg selv å kjenne. Ikke vær redd for å hoppe ut i ukjente oppgaver. Det er fint å lese teori om personlig og profesjonell utvikling, men den virkelige utviklingen kommer fra erfaring. Mitt heteste tips er å søke ansvar og nye utfordringer. En skikkelig utfordring får du ved å utveksle til et COWI-kontor i et fremmed land. Dette gir både innsikt i hvordan COWI fungerer, økt kulturell bevissthet og forståelse og trening i å tilpasse seg.

Fem kjappe med Kenth

Hva gjør du når du ikke er på jobb?
– I helgene er det stor sannsynlighet for at du finner meg på tur i marka med kamerater, enten til fots med tung sekk eller på ski avhengig av sesong. I hverdagene liker jeg å lese og løpe og tilbringe tid med min samboer.

Vil du fremheve en kollega du mener gjør en god jobb i COWI og hvorfor?
– Lars Christian Hansteen har nettopp returnert etter ett år i COWI India. Han har løftet COWI Norges Distributed Work-satsning igjennom en svært krevende Koronatid. Han jobber knall hardt, leverer alltid og klager aldri, selv ikke når han ble sittende alene i full lockdown i India.

Favoritt COWI-aktivitet / tur?
– Jeg har tidligere vært leder for bedriftsidrettslaget i Oslo og var da å se på alle av COWIs aktiviteter. Det er vanskelig å bare velge en, men utenlandsturen er en favoritt. Den vinterlige alpinturen er også en hit. Ellers så prøver jeg alltid å få med meg ski- og løpekursene.

Ett prosjekt du jobber med nå?
– Jeg jobber i prosjektlederteamet i Rv555 Sotrasambandet. Her jobber vi sammen med en Italiensk og japansk entreprenør for å vinne tidenes største norske samferdselskontrakt.
Prosjektet, som er lokalisert like utenfor Bergen, er svært tverrfaglig og inkluderer ca. 170 ulike vei- og tunnelmodeller og ca. 65 konstruksjoner, inkludert en stor ny hengebru.

Drømmeprosjekt?
– Byggeplan E18 Dørdal – Tvedestrand, dette er på veien hjem til Sørlandetsperle (Arendal). Jeg har tidligere jobbet med disiplinledelsen for bruene på naboparsellen E18 Rugtvedt – Dørdal som sto ferdig i desember 2019. "Heldige" medpassasjerer vil oppleve å bli beriket med entusiastisk detaljkunnskap om bruer når vi kjører den nyåpnede parsellen.

Ta kontakt

Kenth Daniel Solheim
Head of Section
Bridges and Geotechnical diciplines, Norway

Tel: +47 454 02 294