02.12.2019
COWI-rapporten "By uten bil – utopi, vidunderlig eller urettferdig" viser et betydelig potensial for grønnere fritidsreiser til Bergen sentrum. Men det er store forskjeller på reisende i indre og ytre bydeler.
3300 innbyggere med postnummer i noen av landets største byer har besvart ni spørsmål knyttet til deres fritidsreiser til sentrum, deres holdninger, endringsvilje og bruk av sentrum. I Bergen har 800 personer besvart undersøkelsen.
Et av funnene er at Bergens bilister er svært endringsvillige: 64 prosent av bilistene sier at de kan vurdere å endre transportmiddel såfremt tilbudet for alternativene bedres.
I undersøkelsen svarte nær tre fjerdedeler at de brukte et "grønt" reisemiddel på sin siste fritidsreise til sentrum. Blant disse utgjør kollektivreisende utgjør den største gruppen, mens resten går eller sykler. Den siste fjerdedelen benytter privatbil på sine fritidsreiser til Bergen sentrum.
Undersøkelsen har sett ekstra nøye på forskjeller i reisevaner hos bosatte i indre versus ytre bydeler i Bergen. Indre by er definert som bosatte i bydelene Årstad og Bergenhus.
I begge de to gruppene er kollektivtransport det dominerende reisemiddelet på sentrumsreiser utenom jobb, og utgjør 46 prosent av reisene i indre by og 48 prosent i ytre by.
– At det er mer krevende å sykle fra Åsane til Bergen sentrum enn fra Bergenhus, er det liten tvil om. Undersøkelsen bekrefter at det er vesentlige forskjeller i valg av reisemiddel når du er bosatt i sentrum eller når du er bosatt i de ytre bydelene, sier Øystein Berge, samfunnsøkonom og mobilitetsekspert i COWI.
Han understreker likevel at det er betydelig potensial å hente i å lokke bilister i de ytre bydelene over til andre transportmetoder.
Bilen står for 44 prosent av fritidsreisene til bosatte utenfor sentrum, mot 16 prosent av reisene foretatt av de som er bosatt sentrumsnært. Altså er det bilreiser som erstatter syklistene og fotgjengerne i de ytre bildelene – ikke kollektivreiser.
– Bilandelene er vesentlig høyere i ytre deler Bergen. Det vi ser er at gang- og sykkelandelen overtas utelukkende av bil utenfor sentrum. Hvis vi fikk noen av disse over til kollektiv, ville det utgjort en stor forskjell på trafikken til Bergen sentrum, sier Berge.
Bilistene som er bosatt i ytre bydeler er også mer endringsvillige enn sentrumsbilistene. Hele 70 prosent av bilister bosatt i ytre bydeler sier at de er villige til å la bilen stå på neste reise såfremt de alternative reisemetodene utbedres. Kortere reisetid er den viktigste faktoren for de nølende bilistene.
I Bergen er det en klar sammenheng mellom inntekt og transportmiddelvalg. Bilandelen øker for hvert inntektstrinn.
Parallelt ser vi at kollektivandelen er høyest blant husstandene med lavest inntekt, og at den synker jo høyere inntekt husstanden har (bortsett fra for de med aller høyest inntekt – der stiger andelen igjen). 28 prosent av de kollektivreisende svarer at økonomi er hovedårsaken til at de velger nettopp dette transportmiddelet. Det bekrefter sammenhengen mellom inntekt og valg av reisemiddel.
Last ned hele rapporten her.
May Kristin Haugen
Head of Communication
Communication NO, Norway
Tel:
+47 97745057
mkha@cowi.com