04.12.2019
Drammen har den høyeste bilandelen blant de norske byene COWI har sett på i en fersk befolkningsundersøkelse. Hvem som kjører bil, skiller seg også vesentlig ut fra de øvrige byene.
Drammensutgaven av COWI-rapporten "By uten bil – utopi, vidunderlig eller urettferdig" viser at 41 prosent reiser med privatbil når de de skal til Drammen sentrum utenom jobb. Det er den høyeste bilandelen av de seks undersøkte byene i rapportserien. Dette kom frem da rapporten ble sluppet på Byfrokost i Drammen onsdag 4.desember.
Også hvem som er kjører bil skiller seg ut i Drammen. I de øvrige byene er det en tydelig sammenheng mellom husholdningens samlede inntekt og valg av transportmiddel: Kollektivandelene faller desto høyere inntekt du har, mens bilandelene øker parallelt. I Drammen er sannheten en noe annen.
– Det overraskende i Drammen er at de med den laveste inntekten faktisk bruker mer bil enn kollektiv, hele 32 prosent. Det skiller seg vesentlig fra de andre byene vi har sett på. I tillegg ser vi at de med høyest inntekt sykler og går mest, forteller samfunnsøkonom Øystein Berge i COWI.
Det at de med lavest inntekt bruker bilen såpass mye i Drammen, kan ifølge administrerende direktør i kollektivtransportselskapet Brakar, Terje Sundfjord, ha en naturlig forklaring:
– Konkurransesituasjonen for kollektiv mot bil i Drammen er vanskelig. Medregnet ventetid og pris er det regnet på at en kollektivreise koster 88 kroner mot bilens 29 kroner. Da er det vanskelig for oss å konkurrere mot bilen, sa Sundfjord på Byfrokosten.
Han pekte i tillegg på at skrotingen av Buskerudbypakke 2 ikke gjør situasjonen noe bedre. Den økonomiske situasjonen etter at avtalen ble lagt død, gir ikke rom for å øke antallet bussavganger. Her fikk han medhold for varaordfører Ståle Sørensen.
– Vi har helt andre forutsetninger for å lykkes med kollektivsatsing nå etter at Buskerudbypakke 2 ble vraket. Vi kan ikke bare kimse av dette, det er alvorlig, sa Sørensen.
Undersøkelsen viste også at 36 prosent av de med høyest inntekt bruker bilen på sine fritidsreiser til sentrum, som er fem prosent mindre enn den jevne Drammenser.
– At de med høyest inntekt bruker bilen mindre kan ha sammenheng med bosted. Bragernesåsen er det mest eksklusive området i Drammen, og de som bor her kan enkelt bevege seg til sentrum til fots eller med sykkel, sier Øystein Berge.
Undersøkelsen viser at gående og syklende i gjennomsnitt bruker mer penger per tur til Drammen sentrum (859 kroner) enn bilister (746 kroner) og kollektivreisende (583 kroner).
– Ser vi i stedet på medianen for pengebruk, er det bilistene som ligger høyest mens de som sykler og går ligger lavest. Dette skyldes at snittet trekkes opp av at en del syklende og gående la igjen høye beløp under siste sentrumsbesøk. Likevel er det en tydelig tendens for Drammen, og tallene for fotgjengere og syklister er likefremt svært høyt, fortsetter Berge.
I Drammen er også bilistene mer sjeldent i sentrum i løpet av en måned. Tallene for antall besøk i måneden for bilister, kollektivreisende og gående/syklende ligger henholdsvis på 7, 9, og 14.
– Man kan anta ut ifra dette at gående og syklende legger igjen mest penger i sentrum totalt per måned. De er faktisk dobbelt så ofte i sentrum som bilister. Det vil også si at de bidrar mer til bylivet generelt.
Byliv og besøksfrekvens er også noe som opptar Tom Søgård i Byen Vår Drammen – et selskap som jobber for sentrumsutvikling og byliv i Drammen.
– De som besøker Drammen sentrum sjelden blir ofte overrasket når de kommer hit. Det er jo både butikker, byliv og folk her. Når man leser avisene kan man fort få inntrykk av at det er mest gråpapir i vinduene, sier Søgård.
COWI-undersøkelsen viser at shopping er hovedformålet til de besøkende i Drammen sentrum – 37 prosent svarer dette. Sentrumsbutikkene i Drammen møter likevel stor konkurranse blant byens kjøpesenter – Drammen har den høyeste konsentrasjonen av kjøpesenter i Norge.
Byen Vår Drammen har de siste årene jobbet med flere tiltak for å gjøre parkeringsbetingelsene i sentrum konkurransedyktige med kjøpesenterparkering.
– Folk endrer vaner, men forventer fortsatt at alt skal være som før. De handler nå på Gulskogen senter, men forventer fortsatt at det skal være like mye liv i byen. Det er rart, sa Sørgård.
Last ned hele rapporten her.
Ragnhild Heggem Fagerheim
Kommunikasjonsrådgiver
Communication NO, Norway
Tel:
+47 902 39 413
rhfm@cowi.com