Multinørden

Rune Johannesen (40)
Kontorsted: Oslo
Sykkel- og pepperkakenørd

If it's worth doing, it's worth overdoing. Hadde jeg hatt noen der hjemme som kunne sagt stopp, så hadde ting kanskje blitt litt enklere. Men jeg er ungkar.

Vi var en gjeng som herja rundt på sykkel i boligområde der jeg vokste opp. Da jeg var rundt sju år, oppdaga jeg at hadde den evnen til å skru, og da ble det gøy å fikse ting. Jeg likte det det mekaniske.

De første pengene jeg fikk for å selge aviser, gikk til fiksing av sykkel. Og da jeg begynte å vintersykle på videregående, sklei det ut. Det ble transportmiddelet mitt. Jeg ble ganske oppslukt. Etter hvert som økonomien har blitt mer romslig som voksen, har også det gjenspeila seg i det jeg gjør med syklene.

"If it's worth doing, it's worth overdoing"

Syklene mine er en kontinuerlig prosess, man bytter én del her og der. Siden ferdigstillelse 11.november 2006 har dette bygget gått 62.000 km. Men ramma har ikke gått halvparten. Det eneste som har vært med fra begynnelsen er styret og styrestemmet.

Den første hver måned, skriver jeg ned kilometerstanden jeg har sykla i et Excel-skjema. Her skriver jeg også når jeg bytter ut ulike deler. Slik kan jeg følge med på hvor lenge deler har gått før de ryker. Rekordåret mitt syklet jeg 13.300 kilometer. Jeg har jo også 23 kilometer reisevei til jobb, så det blir litt. Men så tok jeg motorsykkellappen, og tråsykkelbruken fikk seg en skikkelig smell. Nå sykler jeg hovedsakelig tråsykkel på vinteren.

På denne sykkelen er jeg mest stolt av gaffelen. Jeg fant et kinesisk selskap på nett som lager masse forskjellig i titan. Jeg spurte dem om de kunne lage en spesialgaffel til meg. Jeg tegnet ut gaffelen i autocad på én kveld, og sendte den til produsenten. Etter noen justeringer frem og tilbake, fikk jeg den i posten. Gaffelen er laget i titan, spesifikt for meg. Den er veldig kraftig, laget for tursykling og den er stridsvogntung. I tillegg har den flere festepunkter, slik at jeg kan ha vesker der jeg vil.

Jeg har gått på en skikkelig titansmell. Til og med bukseklemmene mine er i titan. Jeg jobbet tidligere mye på jobbprosjekter på Gardermoen og gikk mye inn og ut av sikkerhetskontrollen. Titan har lavere masse og er ikke magnetisk på samme måte, så den trigger ikke alarmen i sikkerhetskontrollen. Alt skal være praktisk og funksjonelt. Det er det viktigste for meg. Utseende kommer i andre rekke.

"Jeg har gått på en skikkelig titansmell"

Når det er sagt er jeg greit fornøyd med looken på sykkelen min. Den var litt mer pimpa før, nå er noen kritiske komponenter byttet ut og med det forsvant noen av de gullfarga titanboltene min.

Det gikk ei kule varmt. Stål kunne jeg ikke ha, det er jo vanlig. Alle delene kom fra det kinesiske titanverkstedet: Gaffelen, frontbæreren, bukseklemmer og stag til skjermer. Bremseskiven bak var titan og tannhjulene er titan. Så da kunne jeg like gjerne bestille noen gullfarga titanbolter også.

Hva kan du mye om som folk flest kan lite om?
Sikkert mer enn jeg tror, men transport- og tursykler uten motor er nok det mest fremtredende på privaten. Pepperkakekonstruksjon stiller også høyt. I jobbsammenheng er det anlegg for lagring og distribusjon av jet-fuel.

Favoritthurtigtast/command?
Alt+0179 (opphøyd i tredje) siden jeg jobber mye med volumer av drivstoff og lignende. Deretter kommer Alt+0178 (opphøyd i andre) og Alt+0176 (gradtegnet)

Hva fikk du ofte høre at du var god på i barn- og ungdommen?
Dagdrømming. Men i brukbare egenskaper var det hoderegning og generell problemløsing.

Setter du ofte av helga for å dyrke hobbyen din?
Jeg gjør mye som kvalifiserer til hobby, og som ungkar har jeg stort sett mye fritid. Så sykkel, fjernstyrte biler og alt som er teknikk man kan leke med, bruker jeg jo litt tid på. I tillegg liker jeg å lage ting i karbon. Jeg har en kayak som må fraktes 8 kilometer ned til sjøen fra der jeg bor. Til det kjøpte jeg en standard kayaktralle og laget et karbondrag for å få dratt den opp fra sjøen enklere med sykkel. I tillegg måtte jeg modifisere hjulene og akslingen på tralla, og fikk inn et kulelager som gjorde at den kunne gå litt fortere.

Hvor mye tid bruker du på nørdinga di?
Ukjent, men det er mye.

Tunnelsyn eller multitasker?
Veldig tunnelsyn.

"Det gikk ei kule varmt" 

Se og hør Rune snakke om sykkelen sin.

Vil du vite mer?

Registrer deg her